جنگل نروژی

رُمان تأثیرگذاری که توسط هاروکی موراکامی نویسنده‌ی معروف ژاپنی، در سال ۱۹۸۷منتشر شد و او را به شهرت جهانی رساند.

موراکامی در کتاب “جنگل نروژی ” با زبانی ساده و زیبا زندگی جوانان در ژاپن را در بین سالهای ۱۹۶۸ تا حدود ۱۹۷۰، حال کمی بیشتر یا کمتر، به تصویر می‌کشد.

داستان کتاب از فردی ۳۷ ساله که به دنبال شنیدن موسیقی جنگل نروژی بیتلز در یک هواپیما به گذشته پرتاب می‌شود آغاز شده و به دنبال آن خواننده را با خود به خاطرات هجده سال پیش راوی می‌کشاند.

« وقتی زندگی تازه‌ام را در خوابگاه آغاز کردم، فقط یک کار برای انجام دادن داشتم: دست از جدی گرفتن همه چیز بردارم و فاصله‌ی مناسبی بین خودم و هر چیز دیگری ایجاد کنم! می‌بایست میز سبز بیلیارد، هوندای ۳۶۰-N قرمز، گل‌های سفید روی میز مدرسه، دودی که از دودکش کوره‌ی مرده‌سوزی بیرون می‌آمد و گیره‌های کاغذ بزرگی را که در اتاق بازجویی پلیس بود، فراموش می‌کردم. اوایل این کار موثر به نظر می‌رسید. سخت تلاش کردم فراموش کنم، اما در درونم یک توده هوای مبهم باقی ماند که با گذشت زمان، شکل ساده و واضحی به خود گرفت، شکلی که اگر می‌خواستم به صورت کلمات آن را بیان کنم، نتیجه این می‌شد:

مرگ وجود دارد، نه به عنوان چیزی مقابل زندگی، بلکه به عنوان بخشی از آن! »

هاروکی موراکامی معتقد است که نوشته‌هایش یک‌جور بدیهه نویسی آزاد است. او همیشه بدون این‌که طرحی بریزد یا اینکه بداند صفحه بعد چطور از آب درخواهد آمد، تنها می‌نویسد و لذت نوشتن را هم در این نداستن توصیف می‌کند.

اگر به افسا‌نه‌ی بی‌سروصدای زندگی انسان‌ها علاقه‌مندید، خواندن این کتاب را که با تلفیق بی‌نظیری از حقیقت و تخیل، نبرد پایان‌ناپذیر آدم‌های معمولی با شهری که در آن زندگی می‌کنند را نشان می‌دهد، به شما پیشنهاد می‌کنم.

به اشتراک بگذارید
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *